Suiker: Een gifstof..

Het gif dat suiker heet…

Suiker is tegenwoordig bijna niet weg te denken uit ons voedingspatroon. Er zijn ook veel mensen “suikerverslaafd”. Dit houdt in dat je een onbedwingbare zin in iets zoets hebt, vooral na een maaltijd. Dit kun je zien als afkickverschijnselen. Suiker is alleen ontzettend slecht voor je. De gevolgen worden nog wel eens onderschat.

suiker

Onze cultuur en suiker gebruik

In onze westerse wereld komen veel ontstekingsziekten voor, in tegenstelling tot de andere werelddelen. De oorzaak van deze ontstekingsziektes zouden de suikers kunnen zijn. Heel makkelijk gezegd: Het stimuleert namelijk de insuline afgifte en insuline stimuleert de ontstekingsreactie. Nergens op de wereld komen zoveel ontstekingsziektes voor als in het westen en nergens op de wereld wordt zoveel gebruikt.

Wat is het nu precies?

Suiker is een vorm van koolhydraten die voedingstechnisch gezien geen toegevoegde waarde heeft om het lichaam op te bouwen en te onderhouden. Witte suiker noemen we ook wel tafelsuiker, sucrose of sacharose. Deze wordt gewonnen door een raffinageproces uit suikerbiet, suikerriet of suikerpalm. Deze kunnen we zien als een nep energiebron met veel nare gevolgen. We kunnen het ook wel een gifstof noemen. Lees verder voor de gevolgen van te veel suikers in onze voeding.

 

Het heeft als gevolgen:

–          Een teveel aan suiker zetten we om in vet

–          leidt tot bloedsuikerschommelingen en uiteindelijk tot suikerziekte

–          Bij vertering gebruikt het lichaam vitamine B, die we eigenlijk nodig hebben voor de energie.

–          Ook gebruikt het lichaam Q10 bij het verteren.

–          We krijgen een lagere weerstand door het gebruik.

–          werkt ontstekingsbevorderend

–          bevordert schimmels

–          vernielt de structuur van collageen

–          veroorzaakt rimpels en versnelt het verouderingsproces

–          veroorzaakt snel weer een hongergevoel

–          veroorzaakt energiegebrek door uitputting van de lever en de alvleesklier.

–          verhoogt het cholesterolgehalte

–          bevordert gisting in de darmen met als gevolg: verminderde darmflora

 

Deze gevolgen kunnen we samenvatten in de volgende punten:

 

–          Versnelt de veroudering

–          Bevordert de ontstekingen en ziektes in ons lichaam

–          Zorgt voor een verlaging van onze energie

 

Uit de laatste onderzoeken blijkt ook nog dat vetten niet de oorzaak zijn voor hart- en vaatziektes, maar dat de suikers waarschijnlijk door de oorzaak zijn, doordat niet de vetten, maar juist de suikers het cholesterol verhogen!

Kies een voordelig alternatief, er zijn er voldoende

Reden genoeg om de geraffineerde suiker aan de kant te zetten en te kiezen voor natuurlijke suikers. Er zijn genoeg alternatieven in de natuurwinkels zoals stevia of ahornsiroop.

Het is de moeite waard om de etiketten van je producten te screenen op suiker en de verborgen suiker: zetmeel. Deze zorgen voor fake energy. Heb je het gevoel dat je energie nodig hebt en grijp je naar een koekje? Realiseer je dan dat het koekje je fake energy zal geven en dat je binnen de kortste keren weer trek hebt in een koekje. Bovendien doet het je gezondheid de das om. Ga als alternatief 10 minuten in de buitenlucht wandelen. Dit geeft je evenveel energie als een koekje en het voordeel is: deze energie blijft én bevordert je gezondheid en draagt bij aan een gezonde leefstijl!

Meer voedingsadvies?

Alles over suiker

Leave a Comment